torsdag 10 april 2014

Lilla uppdateringen

Halloj
Det går framåt! :P Har kommit igång med den första sockan och det ser lovande ut. Är alltid lite nervös för passform och storlek när det inte är ett klassiskt mönster som är lätt att anpassa.

Till nästa par funderar jag på att testa magic loop (igen) och med två på en gång. Så nu medans par ett är på gång tänkte jag höra med er vilka rundstickor och längder ni föredrar till magic loop.

Ska försöka få till en bild till kvällen på instagram (nyhet för mig) men måste kika runt lite hur det funkar först.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att man bör ha minst 100 cm för att det inte ska bli för tätt och krångligt. Men 80 cm går säkert bra det också. 100 cm är ju också bra när du stickar en kofta eller två ärmar på en gång. Så för mig är 100 cm den ultimata längden som passar till allt. Även sjalar. =)

    SvaraRadera
  2. När jag bara stickar en socka i taget räcker det gott med 80 cm, sen beror ju valet på sticka lite på vilket mönster du ska sticka. Ibland tycker jag det är bra med lite spetsigare och inte så hala stickor, se mitt blogginlägg ovan.

    SvaraRadera
  3. Jag stickar mitt första par sockor på rundsticka (magic loop) nu, så min erfarenhet är ju begränsad, men jag tog till min längsta och den är 150 cm. Då stretar det inte någonstans, vilket jag tycker är skönt. Jag kör med knitpro. Mest för att jag började med dem och håller på att samla på mig spetsar och vajrar av olika dimensioner och längder. Knitpro är lätta att få tag på och jag (egentligen treåringen) har än så länge bara haft sönder en spets. Slarva inte med att dra åt spetsarna med det lilla verktyget som medföljer. Innan jag började med det skruvade de hela tiden upp sig lite och garnet fastnade i springan som bildades.

    SvaraRadera